Iklan Leaderboard

Khamis, 31 Ogos 2017

3 Ketepi segala perbezaan dan raikan persamaan

Kita mungkin banyak perbezaan. Berbeza kaum, agama, keturunan, warna kulit, negeri, jantina, darjat, ideologi dan sebagainya.

Namun usahlah diperbesarkan titik perbezaan kerana ia hanya membawa kepada perpecahan, sebaliknya carilah titik persamaan yang membawa kepada perpaduan dan kekuatan.

Persamaan kita sebagai warganegara Malaysia, warganegara Malaysia.



Rabu, 30 Ogos 2017

0 Apabila menuntut ilmu sekadar untuk peperiksaan

Zaman sekarang kebanyakan orang belajar dan menuntut ilmu di sekolah, di kolej, di universiti dan lain-lain institusi pendidikan bukanlah kerana benar-benar cintakan ilmu sebaliknya hanya sekadar untuk mendapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan sahaja. Habis sahaja ujian, terus lupa banyak ilmu yang dipelajari. Kerana itu juga ada orang hari ini yang sekadar 'book smart' atau cemerlang dalam akademik tetapi tidak mahir atau cekap apabila masuk alam pekerjaan, kerana mereka tidak tahu bagaimana nak mengaplikasikan apa yang mereka belajar dalam pekerjaan sebenar.



Khamis, 24 Ogos 2017

2 Surat untuk saya yang dulu 10 tahun lepas

Assalamualaikum,

Sihat?

Rasanya ya, memandangkan awak pun selalu sahaja lepak sekolah lama-lama sampai lewat petang. Tak apalah. Bagaimana dengan kehidupan sekarang? Agak teruk? Tak apalah. Bagaimana dengan cita-cita? Masih tercari-cari? Tak mengapalah. Mungkin agak pelik kenapa selalu sahaja saya kata "tak apa"? Saya faham kesusutan itu dan saya faham juga awak marah kepada saya kerana macam main-main. Sebenarnya, saya cakap kerana itulah, semuanya akan OK.

Kenapa saya tulis surat ini?



Rabu, 23 Ogos 2017

4 Carilah jodoh yang sekufu atau sama lingkaran

Lelaki dan perempuan.
Ramai orang mahu bercinta.
Ramai orang mahu berkahwin.
Ramai orang mahu rumahtangga bahagia hingga akhir hayat dan hingga ke jannah.
Namun tak semua orang dapat mencapai impian mereka.



Ahad, 20 Ogos 2017

3 Pengajaran kisah warga Malaysia samseng di Jepun

Rata-rata ramai yang dah tahu isu tentang 3 orang anak muda Malaysia yang bersikap samseng bertelingkah dengan pekerja sebuah penginapan di Jepun yang juga merupakan orang Malaysia disebabkan mereka tidak mematuhi peraturan di situ. Akibat ditegur, mereka telah memaki dan mengherdik pekerja tersebut, salah seorang daripadanya menumbuk dinding, malah ada yang meninggalkan tahi di bilik mandi.

Difahamkan juga salah seorang daripada mereka merupakan seorang perantis muda yang berbakat besar dalam bidang fotografi dan telah menyertai pertandingan anugerah fotografi antarabangsa. Rentetan dari isu ini, mereka semua dikecam oleh netizen kerana imej dan tanggapan buruk yang mereka berikan serta impak yang mungkin berlaku kepada pelancong warga Malaysia di Jepun.

Maka apa pengajaran yang kita boleh dapat dari isu ini?



Jumaat, 4 Ogos 2017

5 Kenapa peduli sedang ia hanya menyakitkan?

KENAPA PEDULI?

Ada ketika
Saatku cuba
Saatku bangun
Saatku bangkit
Saatku berharapan

Ia datang
Menolakku
Memijakku
Menggangguku
Menghantuiku



Rabu, 2 Ogos 2017

3 Lindungi maruah orang tersayang di media sosial

Pernah suatu ketika dalam fasa hidup aku ketika aku masih guna identiti sebenar, aku suka tulis macam-macam di media sosial.

Suka luahkan perasaan.
Suka bagi komen merapu.
Suka bergosip mengutuk orang kat post viral.
Suka troll orang.
Suka buat provokasi.
Suka jadi batu api.
Suka cetuskan perbalahan.
Suka tengok orang triggered.
Suka makan popcorn tengok orang lain bergaduh.
Suka kutuk orang yang aku sendiri tak kenal.
Rasa gembira bila jadi popular dan mula dikenali ramai.

Namun sampai satu tahap, aku berhenti lalu alter ego ini mengambil alih. Malah aku terpaksa menjadi lebih berhati-hati apabila mahu menulis sesuatu di media sosial.

Kenapa?



Selasa, 1 Ogos 2017

3 Lahir sebagai lelaki akan mati sebagai lelaki

Orang yang lahir sebagai lelaki, matinya juga sebagai lelaki.
Orang yang lahir sebagai perempuan, matinya juga sebagai perempuan.

Tidaklah salah bagi seorang lelaki bersifat lembut dan mempunyai minat yang cenderung kepada wanita. Tidak salah juga bagi seorang wanita yang bersifat keras dan mempunyai minat yang cenderung kepada lelaki.

Namun janganlah sehingga mahu menyerupai kaum berlawanan, mengubah jantina, mengamalkan hubungan songsang dan sebagainya. Usahlah terpengaruh dengan nafsu, bisikan syaitan dan pemikiran barat.

Ingatlah ibu bapa anda, keluarga anda, dan juga Allah Taala. Sesungguhnya tubuh badan kita bukanlah hak milik mutlak kita, sebaliknya hanya sekadar suatu pinjaman di dunia yang sementara ini. Mungkin sekarang kita akan rasa gembira namun di penghujung usia kelak pasti timbul penyesalan.

Baca sebuah komik dari buku kami yang terkini iaitu Buasir Otak: The Komik (AWAKENING) bertajuk Taubat Seorang Lelaki oleh Liana.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...